Kurz pro nové uchazeče a zájemce o obnovení oprávnění AO: podzim 2022
Školení Autorizovaných osob (AO) SBToolCZ pro nové uchazeče a zájemce o obnovení oprávnění se uskuteční na podzim 2022. Termín kurzu…
Školení Autorizovaných osob (AO) SBToolCZ pro nové uchazeče a zájemce o obnovení oprávnění se uskuteční na podzim 2022. Termín kurzu…
Školení Autorizovaných osob (AO) SBToolCZ pro studenty nebo absolventy do 1 roku od ukončení studia, kteří úspěšně absolvovali předmět Integrované…
Podpořit součinnost facility managementu při návrhu objektu a systémů měření a regulace, což umožní efektivnější provoz budovy environmentálně i ekonomicky.
Facility management (FM) je specifikován jako integrace činností v rámci organizace k zajištění a rozvoji sjednaných služeb, které podporují a zvyšují efektivnost její základní činnosti. V rámci budovy se pak jedná o celkové efektivní řízení budovy a jejích jednotlivých provozů. Základním konceptem FM je zajištění integrovaného řízení na strategické a taktické úrovni tak, aby došlo ke sladění dohodnutých poskytovaných podpůrných služeb. Důvodem, proč je kladen důraz na FM již při projektování budovy, je například pohled na následné náklady na provoz a údržbu, účelnost využití a nákladovost prvků, řešení dílčích systémů s ohledem na provozní funkčnost budovy. Účinným nástrojem pro spravování objektu je centrální systém měření a regulace (MaR).
Je však nutno si uvědomit, že správa objektu není to samé, co FM. Správa budovy je zaměřena na chod budovy jako takové, oproti tomu FM se věnuje především jejímu uživateli. Jelikož uživatel sám o sobě ke své spokojenosti vyžaduje plnou funkčnost objektu je správa budovy začleněna do oboru FM. Nicméně FM je komplexní podpora zázemí uživatele a nabízí tak mnohem širší spektrum služeb než správa budov. Dá se říci, že správa budov je základem FM, nad kterým je budován tzv. ,,široký“ FM. Bez základního spravování budovy si nelze FM představit, nelze však přímo srovnávat správu budov a FM.
Přínosy facility managementu:
Obr. FMG.1 Rozsah facility managementu (dle normy ČSN EN 15221 – 1)
Vstupem do procesů FM jsou majetek (zařízení) a aktivity. Výstupy těchto procesů jsou pak základní činnosti. Integrací a koordinací jednotlivých FM služeb se zvyšuje efektivita základních činností. Příklad struktury služeb FM je uveden v Obr. FMG.1. Jsou popsány základní služby, které může facility management obsluhovat. Ty jsou rozděleny do dvou základních skupin: ,,prostor a infrastruktura“ a ,,lidé a organizace“. Nejedná se o kompletní výpis možných služeb.
Tab. FMG.1 Základní služby facility managementu
Kategorie | FM – služby |
Prostor a infrastruktura | |
Požadavky na prostor | Strategické plánování a řízení prostoru |
Plánování a projednání | |
Návrh konstrukce | |
Projednání a řízení obsazenosti | |
Správa a údržba budov | |
Renovace / přestavba | |
Požadavky na pracovní prostředí | Návrh a ergonomie pracoviště |
Výběr nábytku, přístrojů a vybavení | |
Stěhování | |
Vybavení interiéru a exteriéru | |
Značení, dekorace, členění prostoru a výměna nábytku |
Požadavky na technické vybavení budovy | Energetický management |
Správa trvale udržitelného prostředí | |
Provoz a údržba technické infrastruktury (TZB) | |
Řízení systémů pro provoz a údržbu budov | |
Údržba osvětlovacích systémů | |
Řízení nakládání s odpady | |
Požadavky na hygienu a standard úklidu | Hygienický servis |
Úklid pracoviště, strojní úklid | |
Čištění budov a mytí skleněných částí budov | |
Čištění vybavení a zařízení | |
Venkovní úklid a odklízení sněhu | |
Specifické nebo individuální požadavky na prostor a infrastrukturu | Pronájem měřících a speciálních prostředků |
Interiérové práce se speciálním nářadím a vybavením | |
Práva pronajímaných prostor | |
Lidé a organizace | |
Požadavky na bezpečné prostředí | Pracovně lékařské služby |
Bezpečnostní management | |
Přístupové systémy, identifikační karty, klíčové hospodářství | |
Scénář opatření při katastrofách a plán obnovy | |
Požární ochrana a prevence | |
Požadavky na pohostinnost | Sekretářské a recepční služby |
Help desk služby | |
Stravování a stravovací automaty | |
Organizace konferencí, schůzek a speciálních akcí | |
Osobní služby | |
Zajištění pracovních oděvů a pomůcek | |
Požadavky na informace a komunikaci | Provoz datových a telefonních sítí |
Datová střediska, hosting a provoz serverů | |
Správa a podpora PC | |
IT bezpečnost a ochrana | |
IT a telefonní spojení a přepojování | |
Požadavky na logistiku | Vnitřní pošta a kurýrní služby |
Dokument management a archivace | |
Reprografické služby, kopírování a tisky | |
Kancelářské potřeby | |
Doprava a skladovací systémy | |
Osobní přeprava a cestovní služby | |
Parkování a správa vozového parku | |
Požadavky na ostatní podpůrné služby | Účetnictví, audity a finanční hlášení |
Řízení lidských zdrojů | |
Marketing a reklama, fotografické služby | |
Nákup, správa smluv a právní servis | |
Projekt management | |
Management kvality |
Centrální systém měření a regulace, tzv. inteligentní systémy budov
Budovy vybavené centrálními systémy měření a regulace poskytují vyšší úroveň komfortu a bezpečnosti. Centrální systém slouží především jako integrovaný systém řízení (vnitřního prostředí, komunikace, energetika), zabezpečení (kontrola vstupů, požární bezpečnost, bezpečnostní systémy) a facility managementu. Může vést ke snížení spotřeby energie a provozních nákladů.
Významného poklesu spotřeby energie lze dosáhnout při použití inteligentního systému (individuální časování pro vytápění různých místností, snížení teploty topení v místnostech, kde nejsou lidé po dlouhou dobu, nebo po otevření okna, vypnutí osvětlení po odchodu lidí). Je důležité, aby byla možnost optimalizovat činnost zdroje vytápění v závislosti na situaci v budově (solární zisky, zisky ze zařízení, otevírání / zavírání oken nebo polohy žaluzií). V neposlední řadě pak centrální systém měření a regulaci dává přehled provozovateli o energetické náročnosti jednotlivých částí budovy nebo o budově jako celku.
Vhodným základem pro FM budovy jsou vyhotovené pasporty a to jak stavební pasport budovy, tak i pasport technologií budovy. Nejzákladnější informace, které stavební pasport budovy představuje, jsou zpracování všech půdorysů budovy, číslování místností a vytvoření tabulek údajů k místnostem. Tabulky místností obsahují základní údaje jako číslo místnosti, podlahovou plochu, účel místnosti a výšku místnosti. V technologickém pasportu jsou ve výkresech půdorysů doplněny všechny technologie, které se v objektu nachází, například systém vytápění, vzduchotechnické zařízení, hlásiče, čidla, zásuvky, vypínače, atd. Kromě toho jsou technologie uvedeny v tabulkách tříděných podle jednotlivých místností.