Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie EDU.
Jedním z důležitých kritérií spokojenosti uživatelů s budovou a jejím provozem je míra možnosti ovlivnění výsledného řešení stavby koncovým uživatelem. Některé typy projektů, jako např. individuální projekty rodinných domů, bytových domů, administrativních budov nebo budov pro vzdělávání pro konkrétního objednatele atd. umožňují zapojení koncových uživatelů od samotné formulace projektového záměru. Jiné typy projektů, např. veřejné, mohou zapojit koncové uživatele prostřednictvím identifikace cílových skupin a jejich zapojení v příslušné fázi projektu. Naopak u komerčních projektů (developerská výstavba nebo komerční objekty) může koncový uživatel ovlivnit výsledek až v pozdější fázi a to pouze drobnými změnami, např. formou tzv. klientských změn typových a developerských projektů, v řadě případů uživatel výsledek ovlivnit vůbec nemůže.
Každý z postupů má své výhody a nevýhody. Komunikace s koncovými uživateli a cílovými skupinami je časově i finančně náročná, což se projeví ve výsledné ceně projektu. Zároveň tento postup není možný pro všechny typy investičních záměrů. Naproti tomu realizace bez komunikace s koncovými uživateli, např. formou typových projektů, developerských projektů s minimem možných klientských úprav je efektivnější a v konečném důsledku levnější, nicméně přináší vyšší riziko nespokojenosti uživatelů s navrženým řešením.
Podstatnou součástí projekt managementu je také součinnost uživatelů při uvedení stavby do provozu, zaškolení obsluhy zařízení atd.
Kritérium zároveň hodnotí složení projektového týmu.
Uživatelé budovy mohou svými připomínkami a náměty pozitivně ovlivnit budoucí provoz objektu. Proto je vhodné zapojení koncových uživatelů a cílových skupin jak při rekonstrukci, tak při novostavbě formou participativního plánování a zohlednění poznatků a požadavků z šetření již při formulování zadání pro architektonickou soutěž nebo projektanty.
Stejně tak jako možnost zapojení cílových uživatelů je důležité sestavení projektového pracovního týmu, jehož úkolem je připravit a řídit projekt od úvodní fáze tvorby zadání projektu, koordinaci při zpracovávání variant řešení, jejich vyhodnocení a formulace finálního zadání pro další projektové fáze, vlastní projekční činnost, realizaci stavby až po předání díla uživateli a zaškolení obsluhy. Ideální je pokud jsou od úvodní fáze součástí týmu kromě zpracovatele také zadavatel, uživatel nebo jeho zástupce, zpracovatelé klíčových technických částí projektu, provozovatel nebo správce budovy. U rozsáhlých projektů se podílí na jejich tvorbě početný projektový tým. U menších projektů typu RD jsou tyto oblasti zastoupeny také, ale reprezentuje je osoba klienta, která je iniciátorem, cílovou skupinou, tvůrcem zadání, uživatelem i správce budovy v jedné osobě. V případě certifikace SBToolCZ je výhodou, pokud je od samého počátku součástí týmu autorizovaná osoba pro hodnocení SBToolCZ, která v roli konzultanta pomůže optimálně zapracovat jednotlivá kritéria od úvodních fází tvorby koncepce a zároveň provede tým celým certifikačním procesem.
Zapojení cílových skupin (žáků, pedagogů a zaměstnanců, rodičů, širší veřejnosti) v jednotlivých fázích projektu, tj. v procesu tvorby zadání formou průzkumu potřeb, dále zapojení ve fázi výběru výsledného řešení, případně participace v dalších fázích projektu, při výstavbě a při uvedení do provozu. Dále se hodnotí komplexnost a odbornost projekčního týmu.
Hodnocení | Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Certifikace budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Shell and Core | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Rekonstrukce | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Kredity jsou přidělovány za sestavení odborného projektového týmu, který bude od počátku a ve všech fázích projektu až do uvedení do provozu koordinovat přípravu projektu a bude prosazovat výše zmíněné principy. Odborný tým by měl být sestaven a přítomen již od úvodní fáze, tj. od formulace zadání.
Tab. PMG.TM.1: Kreditové ohodnocení za složení odborného projektového týmu
Člen odborného projektového týmu | Kredity KPMG.TM |
Zadavatel a iniciátor projektu | +1 |
Architekt | +1 |
Oponent projektu stavební části, TZB a dalších odborných částí | +1 |
Provozovatel budovy | +1 |
Autorizovaná osoba SBToolCZ | +1 |
Kredity za úroveň zapojení jsou přidělovány podle zapojení v příslušné fázi projektu. Cílové skupiny školský staveb tvoří žáci a studenti, učitelé, zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci, rodiče žáků, širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období. Identifikace cílových skupin je jedním z klíčových kroků v úspěšném participativním procesu a v procesu mapování potřeb. Identifikaci cílových skupin musí provést subjekt, který dokonale zná místní prostředí. Týká se to zejména cílových skupin, které využívají nebo potenciálně mohou využívat zázemí školy ke společenským, kulturním, vzdělávacím, sportovním případně komerčním aktivitám. Stavby pro vzdělávání nemají svoji funkci plnit jen v době výuky, ale i v mimovýukovém období (odpolední a podvečerní čas, víkendy, prázdniny…) mají vytvářet zázemí pro širší společenské, vzdělávací a sportovní aktivity v lokalitě. Komerční aktivity mohou mít kromě sociálních benefitů také pro školu ekonomický přínos.
Tab. PMG.ED.1: Kreditové ohodnocení zapojení žáků a studentů v rámci projektu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.1 |
1. Přípravná fáze | |
Žáci a studenti iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Žáci a studenti jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Žáci a studenti byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt | |
Žáci a studenti jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Žáci a studenti se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Žáci a studenti jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace | |
Žáci a studenti byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Žáci a studenti byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby | |
Žáci a studenti byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice | |
Žáci a studenti byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.ED.2: Kreditové ohodnocení zapojení pedagogů v rámci projektu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.2 |
1. Přípravná fáze | |
Pedagogové iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Pedagogové jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Pedagogové byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt | |
Pedagogové jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Pedagogové se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Pedagogové jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace | |
Pedagogové byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Pedagogové byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby | |
Pedagogové byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice | |
Pedagogové byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.ED.3: Kreditové ohodnocení zapojení zaměstnanců a nepedagogických pracovníků v rámci projektu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.3 |
1. Přípravná fáze | |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt | |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace | |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby | |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice | |
Zaměstnanci a nepedagogičtí pracovníci byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.ED.4: Kreditové ohodnocení zapojení rodičů žáků a studentů v rámci projektu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.4 |
1. Přípravná fáze | |
Rodiče žáků a studentů iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Rodiče žáků a studentů jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Rodiče žáků a studentů byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt | |
Rodiče žáků a studentů jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Rodiče žáků a studentů se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Rodiče žáků a studentů podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace | |
Rodiče žáků a studentů byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Rodiče žáků a studentů byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby | |
Rodiče žáků a studentů byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice | |
Rodiče žáků a studentů byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.ED.5: Kreditové ohodnocení zapojení širší veřejnosti, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, v rámci projedu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.5 |
1. Přípravná fáze | |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, iniciovala všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, je cílovou skupinou a byla zahrnuta do průzkumu potřeb. |
+5 |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, byla seznámena s vyhodnocením průzkumu potřeb a podílela se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt | |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, je součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
+1 |
|
3. Realizace | |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, byla seznámena s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, byla seznámena s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby | |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, byla seznámena s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice | |
Širší veřejnost, která využívá provozní zázemí školy mimo výukové období, byla v dostatečném předstihu informována o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Výsledné kreditové ohodnocení modulu se stanoví podle vzorce:
$K_{PMG.ED}=K_{PMG.ED.1}+K_{PMG.ED.2}+K_{PMG.ED.3}+K_{PMG.ED.4}+K_{PMG.ED.5}$
kde
KPMG.ED je kreditové ohodnocení míry zapojení cílových skupin v rámci projektu školské stavby;
KPMG.ED.1 je kreditové ohodnocení míry zapojení žáků a studentů v projektu školské stavby;
KPMG.ED.2 je kreditové ohodnocení míry zapojení pedagogů;
KPMG.ED.3 je kreditové ohodnocení míry zapojení zaměstnanců a nepedagogických pracovníků;
KPMG.ED.4 je kreditové ohodnocení míry zapojení rodičů žáků a studentů;
KPMG.ED.5 je kreditové ohodnocení míry zapojení širší veřejnost v projektu školské stavby.
Dílčí výsledky modulů vstupují do výsledného hodnocení podle vztahu:
kde:
KPMG je kreditové ohodnocení projekt managementu;
KPM,ED je kreditové ohodnocení zapojení cílových skupin v rámci projektu školské stavby nebo stavební úpravy;
KPMG,TM je dílčí kreditové ohodnocení za složení odborného projektového týmu.
Do kriteriálních mezí vstupuje kreditové ohodnocení KPMG.
Tab. PMG.1 Kriteriální meze pro PMG – Project management
Kreditové ohodnocení KPMG | Body |
0 | 0 |
≥30 | 10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium C.PMG a modul(y) PMG.TM (vm.1),PMG.ED (vm.1), typologie: EDU.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.