Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie UNI.
Jedním z důležitých kritérií spokojenosti uživatelů s budovou a jejím provozem je míra možnosti ovlivnění výsledného řešení stavby koncovým uživatelem. Některé typy projektů, jako např. individuální projekty rodinných domů, bytových domů, administrativních budov nebo budov pro vzdělávání pro konkrétního objednatele atd. umožňují zapojení koncových uživatelů od samotné formulace projektového záměru. Jiné typy projektů, např. veřejné, mohou zapojit koncové uživatele prostřednictvím identifikace cílových skupin a jejich zapojení v příslušné fázi projektu. Naopak u komerčních projektů (developerská výstavba nebo komerční objekty) může koncový uživatel ovlivnit výsledek až v pozdější fázi a to pouze drobnými změnami, např. formou tzv. klientských změn typových a developerských projektů, v řadě případů uživatel výsledek ovlivnit vůbec nemůže.
Každý z postupů má své výhody a nevýhody. Komunikace s koncovými uživateli a cílovými skupinami je časově i finančně náročná, což se projeví ve výsledné ceně projektu. Zároveň tento postup není možný pro všechny typy investičních záměrů. Naproti tomu realizace bez komunikace s koncovými uživateli, např. formou typových projektů, developerských projektů s minimem možných klientských úprav je efektivnější a v konečném důsledku levnější, nicméně přináší vyšší riziko nespokojenosti uživatelů s navrženým řešením.
Podstatnou součástí projekt managementu je také součinnost uživatelů při uvedení stavby do provozu, zaškolení obsluhy zařízení atd.
Kritérium zároveň hodnotí složení projektového týmu.
Uživatelé budovy mohou svými připomínkami a náměty pozitivně ovlivnit budoucí provoz objektu. Proto je vhodné zapojení koncových uživatelů a cílových skupin jak při rekonstrukci, tak při novostavbě formou participativního plánování a zohlednění poznatků a požadavků z šetření již při formulování zadání pro architektonickou soutěž nebo projektanty.
Stejně tak jako možnost zapojení cílových uživatelů je důležité sestavení projektového pracovního týmu, jehož úkolem je připravit a řídit projekt od úvodní fáze tvorby zadání projektu, koordinaci při zpracovávání variant řešení, jejich vyhodnocení a formulace finálního zadání pro další projektové fáze, vlastní projekční činnost, realizaci stavby až po předání díla uživateli a zaškolení obsluhy. Ideální je pokud jsou od úvodní fáze součástí týmu kromě zpracovatele také zadavatel, uživatel nebo jeho zástupce, zpracovatelé klíčových technických částí projektu, provozovatel nebo správce budovy. U rozsáhlých projektů se podílí na jejich tvorbě početný projektový tým. U menších projektů typu RD jsou tyto oblasti zastoupeny také, ale reprezentuje je osoba klienta, která je iniciátorem, cílovou skupinou, tvůrcem zadání, uživatelem i správce budovy v jedné osobě. V případě certifikace SBToolCZ je výhodou, pokud je od samého počátku součástí týmu autorizovaná osoba pro hodnocení SBToolCZ, která v roli konzultanta pomůže optimálně zapracovat jednotlivá kritéria od úvodních fází tvorby koncepce a zároveň provede tým celým certifikačním procesem.
Zapojení cílových skupin, tj. pracovníků a dalších uživatelů v jednotlivých fázích projektu, tj. v procesu tvorby zadání formou průzkumu potřeb, dále zapojení ve fázi výběru výsledného řešení, případně participace v dalších fázích projektu, při výstavbě a při uvedení do provozu. Dále se hodnotí komplexnost a odbornost projekčního týmu.
Hodnocení | Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Certifikace budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Shell and Core | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Rekonstrukce | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Kredity jsou přidělovány za sestavení odborného projektového týmu, který bude od počátku a ve všech fázích projektu až do uvedení do provozu koordinovat přípravu projektu a bude prosazovat výše zmíněné principy. Odborný tým by měl být sestaven a přítomen již od úvodní fáze, tj. od formulace zadání.
Tab. PMG.TM.1: Kreditové ohodnocení za složení odborného projektového týmu
Člen odborného projektového týmu | Kredity KPMG.TM |
Zadavatel a iniciátor projektu | +1 |
Architekt | +1 |
Oponent projektu stavební části, TZB a dalších odborných částí | +1 |
Provozovatel budovy | +1 |
Autorizovaná osoba SBToolCZ | +1 |
Kredity za úroveň zapojení jsou přidělovány podle zapojení v příslušné fázi projektu. Cílové skupiny budov pro terciární vzdělávání tvoří studenti, pedagogičtí, výzkumní i nepedagogičtí pracovníci a další zaměstnanci, širší i odborná veřejnost, která využívá provozní zázemí budovy nebo hodnoceného pozemku. Identifikace cílových skupin je jedním z klíčových kroků v úspěšném participativním procesu a v procesu mapování potřeb. Identifikaci cílových skupin musí provést subjekt, který dokonale zná místní prostředí. Týká se to zejména cílových skupin, které využívají nebo potenciálně mohou využívat zázemí školy k vědeckovýzkumným, komerčním, společenským, kulturním, vzdělávacím i sportovním aktivitám. Budovy pro terciární vzdělávání nemají svoji funkci plnit jen v době výuky, ale i v mimo výukovém období (odpolední a podvečerní čas, víkendy, prázdniny…) mají vytvářet zázemí pro vědeckovýzkumné, širší společenské, vzdělávací a sportovní aktivity v lokalitě. Komerční aktivity mohou mít kromě sociálních benefitů také pro instituci ekonomický přínos.
Tab. PMG.UB.1: Kreditové ohodnocení zapojení studentů v rámci projektu budovy pro terciární vzdělávání nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.UB.1 |
1. Přípravná fáze |
|
Studenti iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Studenti jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Studenti byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt |
|
Studenti jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Studenti se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Studenti jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace |
|
Studenti byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Studenti byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby |
|
Studenti byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice |
|
Studenti byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.UB.2: Kreditové ohodnocení zapojení pedagogických pracovníků v rámci projektu budovy pro terciární vzdělávání stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.UB.2 |
1. Přípravná fáze |
|
Pedagogičtí pracovníci iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Pedagogičtí pracovníci jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Pedagogičtí pracovníci byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt |
|
Pedagogičtí pracovníci jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Pedagogičtí pracovníci se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Pedagogičtí pracovníci jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace |
|
Pedagogičtí pracovníci byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Pedagogičtí pracovníci byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby |
|
Pedagogičtí pracovníci byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice |
|
Pedagogičtí pracovníci byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.UB.3: Kreditové ohodnocení zapojení výzkumných a nepedagogických pracovníků i dalších zaměstnanců v rámci projektu budovy pro terciární vzdělávání stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.ED.3 |
1. Přípravná fáze |
|
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci iniciovali všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci jsou cílovou skupinou a byli zahrnuti do průzkumu potřeb. |
+5 |
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci byli seznámeni s vyhodnocením průzkumu potřeb a podíleli se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt |
|
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci jsou součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci jsou součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace |
|
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci byli seznámeni s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci byli seznámeni s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby |
|
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci byli důkladně zaškoleni k obsluze koncových zařízení a byli seznámeni s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice |
|
Výzkumní a nepedagogičtí pracovníci i další zaměstnanci byli v dostatečném předstihu informováni o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Tab. PMG.UB.4: Kreditové ohodnocení zapojení širší a odborné veřejnosti, která využívá provozní zázemí školy pro spolupráci na vědeckovýzkumné i komerční činnosti a mimo výukové období – jedná se např. o klíčové subjekty spolupracující na klíčových výzkumných tématech, mimo výukové období, v rámci projedu školské stavby nebo stavební úpravy.
Fáze projektu |
Kredity KPMG.UB.4 |
1. Přípravná fáze |
|
Širší a odborná veřejnost iniciovala všechny nebo alespoň některou z těchto etap – podnět, iniciace projektu a formulace projektového záměru. |
+1 |
Širší a odborná veřejnost je cílovou skupinou a byla zahrnuta do průzkumu potřeb. |
+5 |
Širší a odborná veřejnost byla seznámena s vyhodnocením průzkumu potřeb a podílela se na specifikaci projektového záměru a na formulaci zadání. |
+5 |
2. Projekt |
|
Širší a odborná veřejnost je součástí procesu tvorby architektonické studie. |
+5 |
Širší a odborná veřejnost se podílí na výběru vhodného řešení. |
+5 |
Širší a odborná veřejnost je součástí procesu podrobného návrhu technického řešení projektu v některé z projektových fází DSP, DPS, DSPS. |
+1 |
3. Realizace |
|
Širší a odborná veřejnost byla seznámena s harmonogramem stavebních prací. |
+3 |
Širší a odborná veřejnost byla seznámena s omezeními pro běžný provoz. |
+3 |
4. Užívání stavby |
|
Širší a odborná veřejnost byla seznámena s konceptem technického provozu budovy. |
+5 |
5. Změna užívání stavby nebo demolice |
|
Širší a odborná veřejnost byla v dostatečném předstihu informována o demolici stavby nebo o změně stavby. |
+5 |
Dílčí výsledky modulů vstupují do výsledného hodnocení podle vztahu:
kde:
KPMG je kreditové ohodnocení projekt managementu;
KPM.UB je dílčí kreditové ohodnocení zapojení veřejnosti, pracovníků a koncových uživatelů budovy pro terciárního vzdělávání;
KPMG.TM je dílčí kreditové ohodnocení za složení odborného projektového týmu.
Do kriteriálních mezí vstupuje kreditové ohodnocení KPMG.
Tab. PMG.1 Kriteriální meze pro PMG – Project management
Kreditové ohodnocení KPMG | Body |
0 | 0 |
≥30 | 10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium C.PMG a modul(y) PMG.TM (vm.1),PMG.UB (vm.1), typologie: UNI.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.