Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie RD.
Cílem kritéria je snížení automobilové dopravní zátěže, spojených emisí a hluku díky podpoře šetrné individuální neautomobilové dopravy.
Automobilová doprava zatěžuje nejen přírodní prostředí, je i významným urbanistickým problémem města. V postižených částech je výrazně vyšší hluk, prašnost prostředí a méně kvalitní vzduch. Alternativy jednomístné osobní dopravy existují, je potřeba jejich podpora a vznik dobrých podmínek pro jejich využívání.
Budovy a okolí k tomu mohou přispět možností bezpečného uložení, doplňkovým zázemím (šatny či sprchy) a podporou bezkolizního přístupu pro pěší, cyklisty či jiné druhy alternativní nemotorové dopravy.
Kreditové ohodnocení podpory šetrné individuální dopravy.
Hodnocení | Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy | Kritérium se vyhodnocuje podle uvedeného postupu. |
Certifikace budovy | Kritérium se vyhodnocuje podle uvedeného postupu. |
Shell and Core | Kritérium se vyhodnocuje podle uvedeného postupu. |
Rekonstrukce | Kritérium se vyhodnocuje podle uvedeného postupu. |
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Hodnocení rodinných domů z hlediska podpory šetrné individuální dopravy se provede dle Tab. DOP.RD.1 – Tab. DOP.RD.3. Jedná se zejména o podporu cyklistické dopravy. Budova může podpořit využití kol tím, že bude umožňovat bezpečné uložení s dostatečnou kapacitou a zázemím. K úložným prostorům, musí být snadný přístup s dopravním prostředkem.
Vybudování vnitřních úložných prostor pro další alternativní způsoby neautomobilové individuální dopravy (lyže, sáňky, brusle aj.) není řešen v tomto kritériu.
Tab. DOP.RD.1: Hodnocení typ úložného prostoru
Typ úložného prostoru |
TYP |
Venkovní nekrytý stojan |
1 |
Venkovní krytý stojan |
2 |
Krytý přístřešek/místnost (garáž, zahradní domek, sklep) |
4 |
Pozn. Pro kolo by měl být k dispozici prostor o rozměrech 0,9 x 2 m, který je možno instalováním háků na zeď zmenšit, ale musí být ponechán dostatečný prostor pro manipulaci.
Tab. DOP. RD.2: Hodnocení kapacity úložných míst
Kapacita |
KAP |
Pro více než 50 % uživatelů budovy |
1 |
Pro všechny uživatele objektu |
3 |
Tab. DOP.RD.3: Hodnocení zabezpečení úložných míst
Bonusy |
BON |
Prostory pro bezpečné odstavení kol a koloběžek jsou střežené kamerový systémem. |
+1 |
Každý byt má vlastní přístřešek/místnost k uložení dopravních prostředků. |
+1 |
V místě uložení je možnost si bezpečně dobít elektrokolo, elektrokoloběžku. |
+1 |
Možnost dobíjení elektrokol, elektrokoloběžek v místě uložení je k dispozici pro více než 50 % kapacity daného úložného místa. |
+1 |
Kreditové ohodnocení modulu DOP.RD se stanoví podle následující ho vzorce:
$ K_{\textup{DOP.RD}}= TYP+KAP+BON $
kde:
KDOP.RD je kreditové ohodnocení dopravních specifik rodinných domů;
TYP je ohodnocení typu úložného prostoru;
KAP je ohodnocení kapacity;
BON je ohodnocení bonusů.
Výpočet výsledného kreditového ohodnocení KDOP se provede dle vzorce:
kde:
KDOP je výsledné kreditové ohodnocení podpory šetrné individuální neautomobilové dopravy;
KDOP.RD je kreditové ohodnocení dopravních specifik rodinných domů.
Do kriteriálních mezí vstupuje výsledné kreditové ohodnocení podpory šetrné individuální neautomobilové dopravy KDOP.
Tab. DOP.1 Kriteriální meze pro DOP Podpora šetrné individuální neautomobilové dopravy
Výsledné kreditové ohodnocení KDOP |
Body |
0 |
0 |
≥ 10 |
10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium E.DOP a modul(y) DOP.RD (vm.1), typologie: RD.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.