Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie AB.
Cílem hodnocení je zvýšit kvalitu veřejných prostranství a podpořit šetrné formy automobilové dopravy, především preferencí parkovacích stání pro ekologičtější formy automobilové dopravy a plynulostí parkování. Je podporováno vyřešení dopravy na hodnoceném pozemku mimo parter budovy.
Automobilová doprava zatěžuje nejen přírodní prostředí, ale je i významným urbanistickým problémem města. Proto je snaha dopravu v klidu řešit v rámci hodnoceného pozemku, ideálně v rámci budovy a nikoliv v přilehlém parteru, který by měl zůstat přístupný co možná nejvolněji obyvatelům a procházejícím.
Cílem tohoto kritéria není navyšovat kapacitu parkovacích míst nad rámec stávajících předpisů, neboť takové opatření by vedlo ke zvýšení dopravní zátěže v místě budovy. Naopak, cílem kritéria je dodržet stávající předpisy a lepší organizací dopravy nebo podporou opatření nad rámec stanovený závaznými předpisy přispět k větší bezpečnosti a ke snížení negativního vlivu dopravy spojeného s provozem budovy.
Kreditové ohodnocení kvality řešení parkovacích prostor.
Hodnocení | Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy | V celkovém vyhodnocení kritéria je koeficient specifik stavby y = 1. |
Certifikace budovy | V celkovém vyhodnocení kritéria je koeficient specifik stavby y = 1. |
Shell and Core | V celkovém vyhodnocení kritéria je koeficient specifik stavby y = 1. |
Rekonstrukce | V celkovém vyhodnocení kritéria je koeficient specifik stavby y = 3. |
Dodržení základních předpisů a norem pro počty, rozměry a umístění parkovacích stání jsou kontrolovány ve stavebním řízení. Cílem tohoto kritéria je posun od povinného standardu řešení dopravy k udržitelným řešením. Doprava v klidu a parkování jsou v tomto hodnocení brány jako ekvivalentní termíny.
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Počet parkovacích stání je dán legislativními předpisy. Cílem je v maximální možné míře podporovat umístění dopravy v klidu na hodnocený pozemek, ale zároveň mimo parter budovy. Parter následně využít jako součást kvalitního veřejného prostoru. Návaznost budovy na veřejný prostor typicky souvisí s využitím 1.NP, je proto snaha tyto prostory nevyužívat k parkování. Možnými řešeními jsou např. podzemní parkování v budově, parkování na střeše objektu, případně vytvořit nad parkovacími místy pobytovou střechu. Kvalita parkování se ohodnotí podle Tab. PAR.PA.1.
Tab. PAR.PA.1: Hodnocení kvality parkování
Kvalita parkování |
OKP |
Alespoň 80 % parkovacích stání je řešeno na hodnoceném pozemku jako součást hlavních stavebních objektů. |
+3 |
Parter budovy není využíván pro parkování. |
+5 |
Garáže mají systém pro kontinuální kontrolu koncentrace CO. |
+1 |
Podpora elektomobility znamená především dostupnost dobíjecích stanic. V Tab. PAR.PA.2 je pozitivně hodnoceno, pokud jsou dobíjecí stanice pro elektromobily umístěné na hodnoceném pozemku. Pro účely tohoto hodnocení se nezapočítává příprava na dobíjecí stanici, ale pouze kompletní a funkční dobíjecí stanice.
Tab. PAR.PA.2: Hodnocení dobíjecích stanic pro elektromobily
Dobíjecí stanice pro elektromobily |
DOB |
Na hodnoceném pozemku se nenachází žádná dobíjecí stanice pro elektromobily. |
0 |
Alespoň 5 % kapacity parkovacích míst (minimálně 1) je vybaveno dobíjecí stanicí pro elektromobily. |
2 |
Alespoň 40 % kapacity parkovacích míst (minimálně 3) je vybaveno dobíjecí stanicí pro elektromobily. |
4 |
Minimalizace nutnosti zastavování či projíždění garážemi při hledání volného místa snižuje spotřebu paliv a množství škodlivin v ovzduší. Plynulost provozu se ohodnotí podle Tab. PAR.PA.3.
Tab. PAR.PA.3: Hodnocení plynulosti parkování
Plynulost parkování |
OPP |
Většina parkovací míst je přiřazena konkrétnímu uživateli/automobilu nebo obsahuje systém navádění na volná parkovací místa. |
+1 |
Při vjezdu na parkoviště není nutné zastavovat. Vjezd na parkoviště je volně přístupný nebo obsahuje automatické otvírání brány/závory při vjezdu pro většinu uživatel parkoviště (např. rozpoznání dle SPZ). Nutnost přikládat kartu ke čtečce je uvažováno jako zastavení. |
+0,5 |
Při výjezdu z parkoviště není nutné zastavovat. Výjezd z parkoviště je volně přístupný nebo obsahuje automatické otvírání brány/závory. Nutnost přikládat kartu ke čtečce je uvažováno jako zastavení. |
+0,5 |
Pro typy dopravních prostředků uvedených v Tab. PAR.PA.4 budou vyhrazena přednostní stání, která budou v blízkosti vchodu do budovy, hlavního pěšího východu z parkoviště, výtahu, atd. Celkový počet vyhrazených stání pro dopravní prostředky z Tab. PAR.PA.4 musí být ≥ 20 % kapacity garáží (minimálně 2 místa). Tabulka podporuje i jednostopá vozidla, jelikož zabírají méně místa.
Tab. PAR.PA.4: Poskytnutí vyhrazených stání
Poskytnutí vyhrazených stání |
PVS |
Sdílené automobily či motocykly (carsharing) |
+3 |
Automobily a motocykly s nízkoemisním pohonem: elektrický pohon, hybridní pohon s možností jízdy výhradně na elektřinu, vodíkový pohon, LPG, CNG, E85, atd.* |
+2 |
Jednostopá motorová vozidla (motocykly, skútry,…) |
+1 |
* Hodnocení PVS pro elektricky poháněná vozidla je možné udělit pouze při splnění Metodického doporučení Ministerstva vnitra –generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, „Požární bezpečnost staveb –elektromobilita“. PVS je možné udělit i pro jiné než vyjmenované pohony a paliva, pokud je doloženo podstatné snížení environmentálních dopadů takových pohonů oproti běžný spalovacím motorům (spalujícím benzín nebo motorovou naftu).
Kreditové ohodnocení modulu PAR.PA se stanoví podle následující ho vzorce:
$K_{\textup{PAR.PA}}= OKP+DOB+OPP+PVS$
kde:
KPAR.PA je kreditové ohodnocení parkování;
OKP je ohodnocení kvality parkování;
DOB je ohodnocení elektrických dobíjecí stanic;
OPP je ohodnocení plynulosti parkování;
PVS je ohodnocení poskytnutí vyhrazených stání.
Je kladně hodnoceno dle Tab. PAR.PP.1 pokud se podaří splnit požadavky na parkovací místa na hodnoceném pozemku.
Tab. PAR.PP.1: Hodnocení umístění dopravy v klidu z hlediska vlastnictví pozemku
Vyřešení parkovacích míst |
Kredity KPAR.PP |
Parkovací místa jsou umístěna na hodnoceném pozemku a nezabírají veřejná parkovací místa v okolí budovy. |
1 |
Výpočet výsledného kreditového ohodnocení KPAR se provede dle vzorce:
kde:
KPAR je výsledné kreditové ohodnocení dopravy v klidu;
KPAR.PA je kreditové ohodnocení parkování;
KPAR.PP je kreditové ohodnocení pozemku pro dopravu v klidu;
y je koeficient specifik stavby, pokud se nejedná o rekonstrukci y=1.
Do kriteriálních mezí vstupuje výsledné kreditové ohodnocení dopravy v klidu KPAR.
Tab. PAR.1 Kriteriální meze pro PAR Doprava v klidu
Výsledné kreditové ohodnocení KPAR |
Body |
0 |
0 |
2 |
1 |
4 |
2 |
6 |
3 |
8 |
4 |
10 |
5 |
12 |
6 |
14 |
7 |
16 |
8 |
18 |
9 |
≥ 20 |
10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium E.PAR a modul(y) PAR.PA (vm.1),PAR.PP (vm.1), typologie: AB.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.