Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie BD.
Podpora výstavby v místech s dobrou dostupností veřejné hromadné dopravy za účelem snížení negativních dopadů způsobených individuální automobilovou dopravou a zvýšení mobility obyvatel budovy.
Doprava v ČR představuje, obdobně jako v jiných vyspělých zemích, jeden z hlavních faktorů, který při svém rozvoji nepříznivě ovlivňuje kvalitu životního prostředí. Největší podíl v tomto směru náleží dopravě silniční, jejíž negativní vliv se projevuje především v produkci emisí znečišťujících ovzduší, vyšší hladině hluku i v záboru půdy při výstavbě nebo rekonstrukcích silniční a dálniční sítě.
Se stále narůstajícím objemem dopravy vzrůstá i význam vlivů dopravy na životní prostředí. Jednou z nejnáročnějších forem dopravy je automobilová doprava, jejíž nároky na území jsou zcela jasně vidět ve městech. Rostoucí objem dopravy především v centrech měst vede pak napříč celou Evropou k opakovaným dopravním zácpám s mnoha nepříznivými důsledky zejména v podobě znečištění a ztraceného času. Každoroční dopady těchto jevů na evropské hospodářství se projevují ve ztrátě téměř 100 miliard EUR (1 % HDP EU).
V městské dopravě vzniká 40 % emisí CO2 a 70 % emisí jiných znečišťujících látek pocházejících ze silniční dopravy.
Ačkoliv se tyto jevy primárně projevují na místních úrovních daných měst, jejich celkový dopad je ve výsledku pociťován na úrovni celého kontinentu. Důsledky jsou změna klimatu, větší zdravotní problémy obyvatelstva, potíže v logistickém řetězci a již výše zmíněná finanční ztráta.
Doprava sama o sobě je jedním ze sektorů, které se řídí nejhůře vzhledem k emisím CO2. Růst dopravy a provoz poznamenaný častým popojížděním v městských oblastech – navzdory pokroku v technologii automobilů – znamenají, že města jsou významným a rostoucím zdrojem emisí CO2, které přispívají ke změně klimatu. Změna klimatu způsobuje dramatické posuny v globálním ekosystému a k udržení dopadů na zvládnutelné úrovni jsou zapotřebí bezodkladná opatření. Je nezbytné snížení emisí ze všech zdrojů.
V rámci snahy o zlepšení stavu životního prostředí je třeba podporovat rozvoj těch druhů dopravy, které jsou příznivější životnímu prostředí. Jedná se o upřednostňování používání veřejné hromadné dopravy a zavádění integrovaných dopravních systémů, spolu s rozvojem ekologicky šetrných dopravních prostředků při současném trendu potlačování individuální automobilové dopravy.
Oblast výstavby budov toto může ovlivnit pouze v menší míře, a to především výběrem pozemku pro budoucí stavbu. Lze předpokládat, že obyvatelé domu, který je dostatečně napojen na systém veřejné hromadné dopravy, budou veřejnou hromadnou dopravu častěji preferovat před individuální automobilovou dopravou. Dobrá dostupnost má příznivý sociální dopad. Je nutné dbát na dobrou přístupnost veřejné hromadné dopravy z objektu. Přístupnost se týká především osob s pohybovým, zrakovým, sluchovým či mentálním postižením, osob pokročilého věku, těhotných žen, osob doprovázejících dítě v kočárku nebo dětí do tří let. Všechny tyto skupiny by měly mít zajištěn snadný přístup k infrastruktuře veřejné dopravy.
Kreditové hodnocení založené na počtu, vzdálenosti, stavu komunikací a frekvenci dopravního spojení.
Hodnocení | Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Certifikace budovy | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Shell and Core | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Rekonstrukce | Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Toto kritérium hodnotí jednotlivé zastávky veřejné hromadné dopravy v dílčích modulech. Doporučuje se vypsat relevantní zastávky dle modulu VHD.ZS a poté vyhodnocení dalších modulů zpracovat do tabulky, viz příklad tabulky v závěru kritéria.
Stejnojmenné zastávky se uvažují jako jedna. Pokud je zastávka se stejným názvem pro dva nebo více směrů, uvažuje se jako 1 zastávka, frekvence dopravy se počítá dohromady, vzdálenost se bere průměrná a kvalita komunikace převládající.
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Podle frekvence dopravního spojení je každé zastávce přiřazeno dílčí kreditové ohodnocení KVHD.FB dle Tab. VHD.FB.1.
Tab. VHD.FB.1: Kreditové ohodnocení KVHD.FB na základě frekvence dopravního spojení
Frekvence dopravního spojení v době od 7:00 do 19:00 |
Kredity KVHD.FB |
|
Pracovní dny | Víkendy | |
120 x za den | 60 x za den |
2,0 |
84 x za den | 48 x za den |
1,5 |
60 x za den | 36 x za den |
1,0 |
36 x za den | 24 x za den |
0,8 |
12 x za den | 12 x za den |
0,5 |
méně než 12 x za den | méně než 12 x za den |
0 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují. V případě rozporů mezi pracovními dny a víkendy se učiní vážený průměr mezi dotčenými položkami (pracovní dny – váha 80 %, víkendy 20 %).
Kvalita komunikací se třídí dle bezpečnosti pěšího přesunu na zastávku. Podle provedení komunikace jsou každé zastávce přiřazeny kredity KVHD.KO dle Tab. VHD.KO.1.
Tab. VHD.KO.1: Kreditové ohodnocení KVHD.KO na základě kvality komunikací pro pěší
Převládající kvalita komunikace pro pěší |
Kredity KVHD.KO |
Neudržovaný povrch, křížení s ostatními komunikacemi je nechráněné |
0,5 |
Chodník, křížení s ostatními komunikacemi (vozovkou) je nechráněné |
0,75 |
Chodník, přechody pro chodce |
1,0 |
Chodník, přechody pro chodce, na vozovce jsou retardéry, či podobné prvky |
1,2 |
Chodník, přechody pro chodce se semafory |
1,3 |
Chodník, přechody pro chodce se semafory, retardéry a jiné zábrany |
1,5 |
Chodník, mimoúrovňové křížení (podchody, nadchody) |
1,6 |
Pokud nejsou uvažované komunikace řešeny bezbariérově, pak se kreditové ohodnocení KVHD.KO pro danou zastávku násobí koeficientem 0,5. Pokud je kvalita komunikací pro pěší různá, uvažuje se převládající kvalita.
Stanoví se pěší vzdálenost (nikoliv vzdušnou čarou) k zastávce veřejné dopravy. Na základě této pěší vzdálenosti jsou každé zastávce přiděleny kredity KVHD.PD dle Tab. VHD.PD.1.
Tab. VHD.PD.1: Kreditové ohodnocení KVHD.PD na základě pěší vzdálenosti zastávky
Pěší vzdálenost od zastávky | Kredity KVHD.PD |
méně než 100 m | 2,0 |
100–199 m | 1,7 |
200–299 m | 1,4 |
300–399 m | 1,0 |
400–500 m | 0,8 |
Zastávky se uvažují do maximální pěší vzdálenosti od půdorysného průmětu těžiště budovy podle typu budovy:
Ze zastávek, které jsou obsluhovány stejným spojem, je uvažována vždy jen ta nejbližší Kredity KVHD.ZS se přidělují každé zastávce podle počtu obyvatel v dané obci dle Tab. VHD.ZS.1.
Tab. VHD.ZS.1: Přidělení kreditů KVHD.ZS za zastávky v okruhu do maximální vzdálenosti (dle velikosti obce)
Zastávka do maximální vzdálenosti dle velikosti obce | Kredity KVHD.ZS (za každou zastávku) |
Zastávka v obci s méně než 80 000 obyvatel. | 2 |
Zastávka v obci s 80 000 a více obyvateli. | 1 |
Postup pro výpočet (slučovací algoritmus) výsledného kreditového ohodnocení dostupnosti veřejné hromadné dopravy KVHD je následující: Pro každou zastávku se vynásobí dílčí kreditová ohodnocení z jednotlivých modulů. Výsledné kreditové ohodnocení je součtem dílčích výsledků za jednotlivé zastávky. Doporučuje se zpracování formou tabulky např. Tab. VHD.1
kde:
KVHD je výsledné kreditové ohodnocení dostupnosti veřejné hromadné dopravy;
KVHD.ZS je kreditové ohodnocení množství zastávek veřejné dopravy;
KVHD.PD je kreditové ohodnocení pěší dostupnosti zastávek veřejné dopravy od objektu;
KVHD.KO je kreditové ohodnocení kvality komunikací pro pěší;
KVHD.FB je kreditové ohodnocení frekvence dopravního spojení veřejné dopravy.
Tab. VHD.1: Doporučená forma zpracování
Zastávka |
KVHD.ZS,i |
KVHD.PD,i |
KVHD.KO,i |
KVHD.FB,i |
KVHD,i |
a |
b |
c |
d |
e = a · b · c · d |
|
Zastávka 1 | |||||
… | |||||
Zastávka n | |||||
Celkem |
– |
– |
– |
– |
KVHD = Σ e |
Do kriteriálních mezí vstupuje výsledné kreditové ohodnocení dostupnosti veřejné hromadné dopravy KVHD.
Tab. VHD.2: Kriteriální meze pro VHD Dostupnost veřejné hromadné dopravy
Výsledné kreditové ohodnocení KVHD | Body |
≤ 0,50 | 0 |
1,15 | 1 |
1,80 | 2 |
2,45 | 3 |
3,10 | 4 |
3,75 | 5 |
4,40 | 6 |
5,05 | 7 |
5,70 | 8 |
6,35 | 9 |
≥ 7,0 | 10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium L.VHD a modul(y) VHD.FB (vm.1),VHD.KO (vm.1),VHD.PD (vm.1),VHD.ZS (vm.1), typologie: BD.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.