Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Verze metodiky 2022, typologie AB.
Cílem hodnocení je podpořit integraci budovy do veřejného prostoru a zvýšit tak její výstavbou kvalitu prostranství.
Komplexní urbanistický přístup k nové výstavbě výrazně zvyšuje kvalitu městského prostředí. Je potřeba spolupracovat na hospodárném využívání urbanizovaného prostoru. Plynulost, prostupnost a multifunkčnost zástavby je jednou z hlavních podmínek pro zachování obyvatelnosti a stability města.
Některé nově urbanizované celky jsou fragmentované do malých izolovaných ploch nebo rozdělené bariérami nové zástavby. Ta by naopak měla posilovat místní infrastrukturu sdílením funkcí, které vytváří. Budovy otevřené lidem pohybujících se v okolí zároveň posilují integraci uživatelů budovy. Pokud je například přízemí administrativní budovy přímo součástí přilehlé ulice, je silným zájmem veřejného prostoru, aby bylo vizuálně otevřené, nevytvářelo jednolitou bariéru, nebo aby byl v přízemí umístěn komerční prostor sloužící veřejnosti i uživatelům budovy (trafika, kantýna, atd.). Sdílením zařízení a prostorů v budovách se omezuje duplikování funkcí v okolí, což šetří zdroje. V neposlední řadě zlepšuje kvalitní zapojení využitelných společných ploch obecné vnímání budovy.
Kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti, zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti a multifunkčního využití budovy.
Hodnocení |
Poznámky a pokyny ke zpracování |
Certifikace návrhu budovy |
Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Certifikace budovy |
Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Shell and Core |
Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Rekonstrukce |
Hodnocení se provede podle postupu uvedeného v hodnoticích modulech bez úprav. |
Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:
Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.
Modul dle Tab. VPR.EP.1 hodnotí podíl přístupných exteriérových ploch. V některých případech lze dosáhnout míry zpřístupnění exteriérových ploch MZE > 100 % např. při zpřístupnění střechy.
$ MZE=\frac{ZEP}{HP}\cdot 100\left[ \% \right] $
kde:
MZE je míra zpřístupnění exteriérových ploch;
ZEP je volně zpřístupněná exteriérové plocha veřejnosti;
HP je plocha hodnoceného pozemku dle slovníčku pojmů, včetně zastavěných ploch.
Tab. VPR.EP.1 Kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti
Míra zpřístupnění exteriérových ploch MZE [%] |
Kredity KVPR.EP |
< 50 |
0 |
50 |
3 |
≥ 90 |
6 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují. Maximální možný počet kreditů KVPR.EP je omezen na 6.
Pestrost funkční náplně budov přispívá k vyšší míře jejich využití, synergickými sociálními a ekonomickými efekty pomáhá pozitivně ovlivňovat život v širším okolí stavby. Tyto synergické efekty eliminují syndrom „mrtvých“ měst nebo čtvrtí, kdy monotematická provozní náplň administrativních budov vede k vylidnění těchto lokalit mimo pracovní dobu. Zároveň možnost multifunkčního využití budov umožňuje poskytnout pracovníkům doplňkové služby a zvyšuje ekonomickou atraktivnost lokality. Diverzifikovaná a pestrá provozní skladba budov zároveň umožňuje efektivnější a rovnoměrnější využití energetických systémů a zdrojů v rámci denního, případně týdenního či ročního cyklu, v případě administrativních budov např. využití přebytečných tepelných zisků pro jiné provozy.
Cílem hodnocení je pozitivně motivovat a kladně hodnotit potenciál k multifunkčnímu využití administrativních budov. Skutečné využití je dáno ekonomickými faktory, proto se hodnotí v tomto případě kvalita stavby v úrovni návrhu stavby. Předpokládaná provozní náplň musí být v souladu s územním plánem lokality.
Tab. VPR.MA.1: Multifunkční využití v administrativních budovách
Využití budovy pro účely bydlení |
KVPR.MA.1 |
Administrativní budova neobsahuje prostory pro bydlení. |
0 |
Administrativní budova obsahuje jednu bytovou jednotkou pro trvalé bydlení. |
3 |
Administrativní budova obsahuje dvě a více bytové jednotky pro trvalé bydlení. |
5 |
Využití budovy pro komerční účely |
KVPR.MA.2 |
Administrativní budova neobsahuje další komerční plochy mimo administrativní nebo není splněn požadavek na provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
0 |
Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část ≤ 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s minimálně jednou samostatnou komerční jednotkou. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
3 |
Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část o velikosti nad 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s dvěma a více samostatnými komerčními jednotkami. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
5 |
Výsledné kreditové ohodnocení se stanoví podle vzorce
KVPR.MA = KVPR.MA.1 + KVPR.MA.2
Kde
KVPR.MA je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativní budovy;
KVPR.MA.1 je kreditové ohodnocení využití administrativní budovy pro účely bydlení;
KVPR.MA.2 je kreditové ohodnocení využití administrativní budovy pro komerční účely.
Za zařízení budovy, která jsou k dispozici veřejnosti, se přidělují kredity dle Tab. VPR.ZP.1. Podmínkou udělení kreditů je viditelné zveřejnění nabídky, nejlépe tabulkou u vstupu do budovy a na webových stránkách. Kredity se přidělují za každé zařízení zpřístupněné veřejnosti.
Příklady zařízení budovy, které mohou být zpřístupněny:
Za jeden typ zařízení je možné získat max. 3 kredity. Maximální možný počet kreditů KVPR.ZP je omezen na 10.
Tab. VPR.ZP.1 Zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti
Opatření pro zisk kreditů |
Kredity KVPR.ZP |
Zařízení budovy zpřístupněné veřejnosti |
+ 1 |
V budově jsou k dispozici pro veřejnost toalety (+1) a 5 automatů s občerstvením (max. 3 kredity). Taková budova získá v modulu VPR.ZP 4 kredity.
U malých administrativních budov je obtížnější otevřít stejný počet zařízení jako u velkých administrativních komplexů. Výpočet výsledného kreditového ohodnocení KVPR, které vstupuje do kriteriálních mezí, se proto liší pomocí proměnného koeficientu podle celkové podlahové plochy:
kde:
KVPR je výsledné kreditové ohodnocení zapojení do veřejného prostoru;
KVPR.EP je kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti;
KVPR.ZP je kreditové ohodnocení zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti;
KVPR.MA je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativních budovy;
k je proměnný koeficient: pro budovu s celkovou podlahovou plochou do 1 000 m2 včetně k = 2, pro budovu s celkovou podlahovou plochou nad 1 000 m2 k = 1.
Do kriteriálních mezí vstupuje kreditové ohodnocení prostorů nebo služeb KVPR.
Tab. VPR.1 Kriteriální meze pro VPR Zapojení do veřejného prostoru.
Kreditové ohodnocení KVPR |
Body |
0 |
0 |
≥ 22 |
10 |
Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.
Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.
SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium S.VPR a modul(y) VPR.EP (vm.1),VPR.MA (vm.1),VPR.ZP (vm.1), typologie: AB.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.