S.VPR Zapojení do veřejného prostoru (AB vk.1)

S.VPR Zapojení do veřejného prostoru

Verze metodiky 2022, typologie AB.

Záměr hodnocení

Cílem hodnocení je podpořit integraci budovy do veřejného prostoru a zvýšit tak její výstavbou kvalitu prostranství.

Kontext

Komplexní urbanistický přístup k nové výstavbě výrazně zvyšuje kvalitu městského prostředí. Je potřeba spolupracovat na hospodárném využívání urbanizovaného prostoru. Plynulost, prostupnost a multifunkčnost zástavby je jednou z hlavních podmínek pro zachování obyvatelnosti a stability města.

Některé nově urbanizované celky jsou fragmentované do malých izolovaných ploch nebo rozdělené bariérami nové zástavby. Ta by naopak měla posilovat místní infrastrukturu sdílením funkcí, které vytváří. Budovy otevřené lidem pohybujících se v okolí zároveň posilují integraci uživatelů budovy. Pokud je přízemí administrativní budovy přímo součástí přilehlé ulice, je silným zájmem veřejného prostoru, aby bylo vizuálně otevřené, nevytvářelo jednolitou bariéru, nebo aby byl v přízemí umístěn komerční prostor sloužící veřejnosti i uživatelům budovy (trafika, kantýna, atd.). Sdílením zařízení a prostorů v budovách se omezuje duplikování funkcí v okolí, což šetří zdroje. V neposlední řadě zlepšuje kvalitní zapojení využitelných společných ploch obecné vnímání budovy.

Indikátor

Kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti, zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti a multifunkčního využití budovy.

Literatura

  • Zdroje informací pro moderní myšlenky urbanismu např. autoři Richard Sennet, Herman Hertzberger
  • Jan Gehl – Nové městské prostory

Pokyny pro vyhodnocení

Hodnocení

Poznámky a pokyny ke zpracování

Certifikace návrhu budovy

 

Certifikace budovy

 

Shell and Core

 

Rekonstrukce

 

Hodnoticí moduly

Do hodnocení vstupují výsledky z modulů:

Následuje detailní popis hodnocení v jednotlivých modulech.

Zpřístupnění exteriérových ploch pro veřejnosti

Modul dle Tab. VPR.EP.1 hodnotí podíl přístupných exteriérových ploch. V některých případech lze dosáhnout míry zpřístupnění exteriérových ploch MZE > 100 % např. při zpřístupnění střechy.

$ MZE=\frac{ZEP}{HP}\cdot 100\left[ \% \right] $

kde:

MZE je míra zpřístupnění exteriérových ploch;

ZEP je volně zpřístupněná exteriérové plocha veřejnosti;

HP je plocha hodnoceného pozemku dle slovníčku pojmů, včetně zastavěných ploch.

Tab.  VPR.EP.1 Kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti

Míra zpřístupnění exteriérových ploch MZE [%]

Kredity KVPR.EP

< 50

0

50

3

≥ 90

6

Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují. Maximální možný počet kreditů KVPR.EP je omezen na 6.

Multifunkční využití v administrativní budovy

Pestrost funkční náplně budov přispívá k vyšší míře jejich využití, synergickými sociálními a ekonomickými efekty pomáhá pozitivně ovlivňovat život v širším okolí stavby. Tyto synergické efekty eliminují syndrom „mrtvých“ měst nebo čtvrtí, kdy monotematická provozní náplň administrativních budov vede k vylidnění těchto lokalit mimo pracovní dobu. Zároveň možnost multifunkčního využití budov umožňuje poskytnout pracovníkům doplňkové služby a zvyšuje ekonomickou atraktivnost lokality. Diverzifikovaná a pestrá provozní skladba budov zároveň umožňuje efektivnější a rovnoměrnější využití energetických systémů a zdrojů v rámci denního, případně týdenního či ročního cyklu, v případě administrativních budov např. využití přebytečných tepelných zisků pro jiné provozy.

Cílem hodnocení je pozitivně motivovat a kladně hodnotit potenciál k multifunkčnímu využití administrativních budov. Skutečné využití je dáno ekonomickými faktory, proto se hodnotí v tomto případě kvalita stavby v úrovni návrhu stavby. Předpokládaná provozní náplň musí být v souladu s územním plánem lokality.

Tab. VPR.MA: Multifunkční využití v administrativních budovách

Multifunkční využití budovy pro účely bydlení

KVPR.MA.1

Administrativní budova neobsahuje prostory pro bydlení.

0

Administrativní budova obsahuje jednu bytovou jednotkou pro trvalé bydlení.

3

Administrativní budova obsahuje dvě a více bytové jednotky pro trvalé bydlení.

5

Multifunkční využití budovy pro další účely

KVPR.MA.2

Administrativní budova neobsahuje další komerční plochy mimo administrativní nebo není splněn požadavek na provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB.

0

Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část ≤ 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s minimálně jednou samostatnou komerční jednotkou. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB.

3

Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část o velikosti nad 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s dvěma a více samostatnými komerčními jednotkami. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB.

5

 

Výsledné kreditové ohodnocení se stanoví podle vzorce

 

KVPR.MA = KVPR.MA.1 + KVPR.MA.2

Kde

KVPR.MA                je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativní budovy;

KVPR.MA.1              je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativní budovy pro bydlení;

KVPR.MA.2              je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativní budovy pro další účely.

Zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti

Za zařízení budovy, která jsou k dispozici veřejnosti, se přidělují kredity dle Tab. VPR.ZP.1. Podmínkou udělení kreditů je viditelné zveřejnění nabídky, nejlépe tabulkou u vstupu do budovy a na webových stránkách. Kredity se přidělují za každé zařízení zpřístupněné veřejnosti.
Příklady zařízení budovy, které mohou být zpřístupněny:

  • toalety či pítko v blízkosti vstupu budovy;
  • automaty s občerstvením;
  • kantýna, kavárna, restaurace, bufet;
  • galerie;
  • posezení v atriu či foyer budovy.

Za jeden typ zařízení je možné získat max. 3 kredity. Maximální možný počet kreditů KVPR.ZP je omezen na 10.

Tab.  VPR.ZP.1 Zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti

Opatření pro zisk kreditů

Kredity KVPR.ZP

Zařízení budovy zpřístupněné veřejnosti

+ 1

Příklad vyhodnocení modulu

V administrativní budově jsou k dispozici veřejnosti toalety (+1) a 5 automatů s občerstvením (max. 3 kredity). Taková budova získá v modulu VPR.ZP 4 kredity.

Celkové vyhodnocení kritéria

U malých administrativních budov je obtížnější otevřít stejný počet zařízení jako u velkých administrativních komplexů. Výpočet výsledného kreditového ohodnocení KVPR, které vstupuje do kriteriálních mezí, se proto liší pomocí proměnného koeficientu podle celkové podlahové plochy:

$K_{VPR} =K_{VPR.EP} + k \times K_{VPR.ZP} + k \times K_{VPR.MA}$

kde:

KVPR je výsledné kreditové ohodnocení zapojení do veřejného prostoru;

KVPR.EP je kreditové ohodnocení zpřístupnění exteriérových ploch veřejnosti;

KVPR.ZP je kreditové ohodnocení zpřístupnění zařízení budovy veřejnosti;

KVPR.MA je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativních budovy;

k je proměnný koeficient: pro budovu s celkovou podlahovou plochou do 1 000 m2 včetně k = 2, pro budovu s celkovou podlahovou plochou nad 1 000 m2 k = 1.

Specifické kriteriální meze

Do kriteriálních mezí vstupuje kreditové ohodnocení prostorů nebo služeb KVPR.

Tab. VPR.1 Kriteriální meze pro VPR Zapojení do veřejného prostoru.

Kreditové ohodnocení KVPR

Body

0

0

≥ 22

10

Mezilehlé hodnoty se lineárně interpolují.

Otázky a odpovědi

Tato sekce slouží ke sdílení zkušeností a zodpovídání dotazů k metodice jejími autory.

SBToolCZ: On-line metodika verze 2022. Vytištěno z webu www.sbtool.cz/online, kritérium S.VPR a modul(y) VPR.EP (vm.1),VPR.MA (vm.1),VPR.ZP (vm.1), typologie: AB.
Copyright ČVUT v Praze a Národní platforma SBToolCZ.