Autorizační zkoušky SBToolCZ – duben 2025
Chcete získat oprávnění autorizované osoby (AO) SBToolCZ a stát se specialistou na hodnocení udržitelnosti budov? Přihlaste se k autorizační zkoušce,…
Chcete získat oprávnění autorizované osoby (AO) SBToolCZ a stát se specialistou na hodnocení udržitelnosti budov? Přihlaste se k autorizační zkoušce,…
Chcete se stát odborníkem na metodiku SBToolCZ a získat oprávnění autorizované osoby (AO)? Nebo si jen prohloubit znalosti a lépe…
![]() |
![]() |
![]() |
Počet parkovacích stání je dán legislativními předpisy. Cílem je v maximální možné míře podporovat umístění dopravy v klidu na hodnocený pozemek, ale zároveň mimo parter budovy. Parter následně využít jako součást kvalitního veřejného prostoru. Návaznost budovy na veřejný prostor typicky souvisí s využitím 1.NP, je proto snaha tyto prostory nevyužívat k parkování. Možnými řešeními jsou např. podzemní parkování v budově, parkování na střeše objektu, případně vytvořit nad parkovacími místy pobytovou střechu. Kvalita parkování se ohodnotí podle Tab. PAR.PA.1.
Tab. PAR.PA.1: Hodnocení kvality parkování
Kvalita parkování |
OKP |
Alespoň 80 % parkovacích stání je řešeno na hodnoceném pozemku jako součást hlavních stavebních objektů. |
+3 |
Parter budovy není využíván pro parkování. |
+5 |
Garáže mají systém pro kontinuální kontrolu koncentrace CO. |
+1 |
Podpora elektomobility znamená především dostupnost dobíjecích stanic. V Tab. PAR.PA.2 je pozitivně hodnoceno, pokud jsou dobíjecí stanice pro elektromobily umístěné na hodnoceném pozemku. Pro účely tohoto hodnocení se nezapočítává příprava na dobíjecí stanici, ale pouze kompletní a funkční dobíjecí stanice.
Tab. PAR.PA.2: Hodnocení dobíjecích stanic pro elektromobily
Dobíjecí stanice pro elektromobily |
DOB |
Na hodnoceném pozemku se nenachází žádná dobíjecí stanice pro elektromobily. |
0 |
Alespoň 5 % kapacity parkovacích míst (minimálně 1) je vybaveno dobíjecí stanicí pro elektromobily. |
2 |
Alespoň 40 % kapacity parkovacích míst (minimálně 3) je vybaveno dobíjecí stanicí pro elektromobily. |
4 |
Minimalizace nutnosti zastavování či projíždění garážemi při hledání volného místa snižuje spotřebu paliv a množství škodlivin v ovzduší. Plynulost provozu se ohodnotí podle Tab. PAR.PA.3.
Tab. PAR.PA.3: Hodnocení plynulosti parkování
Plynulost parkování |
OPP |
Většina parkovací míst je přiřazena konkrétnímu uživateli/automobilu nebo obsahuje systém navádění na volná parkovací místa. |
+1 |
Při vjezdu na parkoviště není nutné zastavovat. Vjezd na parkoviště je volně přístupný nebo obsahuje automatické otvírání brány/závory při vjezdu pro většinu uživatel parkoviště (např. rozpoznání dle SPZ). Nutnost přikládat kartu ke čtečce je uvažováno jako zastavení. |
+0,5 |
Při výjezdu z parkoviště není nutné zastavovat. Výjezd z parkoviště je volně přístupný nebo obsahuje automatické otvírání brány/závory. Nutnost přikládat kartu ke čtečce je uvažováno jako zastavení. |
+0,5 |
Pro typy dopravních prostředků uvedených v Tab. PAR.PA.4 budou vyhrazena přednostní stání, která budou v blízkosti vchodu do budovy, hlavního pěšího východu z parkoviště, výtahu, atd. Celkový počet vyhrazených stání pro dopravní prostředky z Tab. PAR.PA.4 musí být ≥ 20 % kapacity garáží (minimálně 2 místa). Tabulka podporuje i jednostopá vozidla, jelikož zabírají méně místa.
Tab. PAR.PA.4: Poskytnutí vyhrazených stání
Poskytnutí vyhrazených stání |
PVS |
Sdílené automobily či motocykly (carsharing) |
+3 |
Automobily a motocykly s nízkoemisním pohonem: elektrický pohon, hybridní pohon s možností jízdy výhradně na elektřinu, vodíkový pohon, LPG, CNG, E85, atd.* |
+2 |
Jednostopá motorová vozidla (motocykly, skútry,…) |
+1 |
* Hodnocení PVS pro elektricky poháněná vozidla je možné udělit pouze při splnění Metodického doporučení Ministerstva vnitra –generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, „Požární bezpečnost staveb –elektromobilita“. PVS je možné udělit i pro jiné než vyjmenované pohony a paliva, pokud je doloženo podstatné snížení environmentálních dopadů takových pohonů oproti běžný spalovacím motorům (spalujícím benzín nebo motorovou naftu).
Kreditové ohodnocení modulu PAR.PA se stanoví podle následující ho vzorce:
$K_{\textup{PAR.PA}}= OKP+DOB+OPP+PVS$
kde:
KPAR.PA je kreditové ohodnocení parkování;
OKP je ohodnocení kvality parkování;
DOB je ohodnocení elektrických dobíjecí stanic;
OPP je ohodnocení plynulosti parkování;
PVS je ohodnocení poskytnutí vyhrazených stání.