Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Kvalita zázemí pro pedagogy vysokou měrou ovlivňuje kvalitu jejich práce. Vzhledem k náročnosti profese učitele na psychiku člověka je velmi důležitá psychohygiena, a tudíž i vhodné prostory, které napomáhají udržovat duševní pohodu pedagogů. Tu ovlivňuje jak kvalita a vybavení samotného místa výkonu práce (učebna), tak i kvalita a vhodná místa pro relaxaci, soustředění a přípravu na výuku. Za optimální na základních a středních školách jsou považovány kabinety pro 2–3 pedagogy doplněné místností pro společné setkávání učitelského sboru (sborovna, klubovna, zasedací místnost apod.). V případě, že jsou pedagogové zasídleni po více než 3 osobách v kabinetech, je vhodné doplnit tzv. relaxační nebo tiché místnosti sloužící k odpočinku, tiché relaxaci nebo soustředěné práci. Ohodnocení se provede dle Tab. KOM.PD.1 – Tab. KOM.PD.4.
Tab. KOM.PD.1: Kvalita budovy z hlediska zázemí pro pedagogy – kabinety
Procento učitelů na plný úvazek, kteří mají k dispozici kabinety po maximálně 3 osobách, které umožňují dostatečné soustředění pro přípravu na vyučování | Kredity KKOM.PD.1 |
0 – 25 % | 0 |
26 – 50 % | 1 |
51 – 75 % | 2 |
76 – 100 % | 3 |
Tab. KOM.PD.2: Kvalita budovy z hlediska zázemí pro pedagogy – relaxace, setkávání pedagogů, kuchyňka
Prostory | Kredity KKOM.PD.2 |
V objektu jsou prostory určené pro tichou relaxaci učitelů, odpočinek a soustředěnou práci (klidová místnost, respirium, tichá místnost apod.) – za každou místnost tohoto typu 3 kredity (max. 9 kreditů). | +3 |
V objektu jsou prostory a zařízení pro aktivní relaxaci učitelů (například posilovna, sportovní vyžití – tenisový kurt, hřiště, bazén, dále sauna, vířivka atp.) – za každou místnost nebo zařízení tohoto typu 3 kredity (max. 9 kreditů). | +3 |
V objektu je sborovna, klubovna, zasedací místnost nebo jiná místnost tohoto typu pro společné porady pedagogů. | +3 |
V objektu je kuchyňka pro pedagogy a zaměstnance. | +3 |
Tab. KOM.PD.3: Kvalita budovy z hlediska zázemí pro pedagogy – skladování pomůcek
Procento kabinetů pro skladování pomůcek specializovaných předmětů, které jsou v těsné blízkosti specializovaných učeben, tj. na shodném podlaží a do 30 m docházkově | Kredity KKOM.PD.3 |
0 – 25 % | 0 |
26 – 50 % | 1 |
51 – 75 % | 2 |
76 – 100 % | 3 |
V současnosti je velká snaha v maximální možné míře začleňovat do běžné výuky žáky se zdravotním a sociálním znevýhodněním (inkluze). V některých případech začlenění těchto dětí vyžaduje přítomnost asistenta pedagogů nebo osobního asistenta dítěte. Kvalita provozního řešení se odvíjí mj. od míry a schopnosti naplnění těchto specifických potřeb.
Tab. KOM.PD.4: Kvalita budovy z hlediska míry naplnění speciálních potřeb pro pedagogy nebo asistenty výuky
Prostory | Kredity KKOM.PD.4 |
V objektu jsou prostory určené pro asistenty pedagogů nebo osobní asistenty studentů (kabinet, denní místnost apod.) | +3 |
Pro začlenění dětí s fyzickými a psychickými poruchami jsou v budově speciální místnosti (místnosti pro uklidnění apod.) | +3 |
Kreditové ohodnocení kvality budovy z hlediska potřeb pedagogů KKOM.PD se spočte jako:
$K_{KOM.PD}=K_{KOM.PD.1}+K_{KOM.PD.2}+K_{KOM.PD.3}+K_{KOM.PD.4}$
kde:
KKOM.PD je kreditové ohodnocení kvality budovy z hlediska potřeb pedagogů;
KKOM.PD.1 je ohodnocení kvality budovy z hlediska zázemí pro pedagogy – kabinety;
KKOM.PD.2 je ohodnocení kvality budovy z hlediska potřeb pedagogů – relaxace, setkávání pedagogů, kuchyňka;
KKOM.PD.3 je ohodnocení kvality budovy z hlediska potřeb pedagogů – skladování pomůcek;
KKOM.PD.4 je ohodnocení kvality budovy z hlediska míry naplnění speciálních potřeb pro pedagogy nebo asistenty výuky.