Autorizační zkoušky SBToolCZ – duben 2025
Chcete získat oprávnění autorizované osoby (AO) SBToolCZ a stát se specialistou na hodnocení udržitelnosti budov? Přihlaste se k autorizační zkoušce,…
Chcete získat oprávnění autorizované osoby (AO) SBToolCZ a stát se specialistou na hodnocení udržitelnosti budov? Přihlaste se k autorizační zkoušce,…
Chcete se stát odborníkem na metodiku SBToolCZ a získat oprávnění autorizované osoby (AO)? Nebo si jen prohloubit znalosti a lépe…
![]() |
![]() |
![]() |
Pestrost funkční náplně budov přispívá k vyšší míře jejich využití, synergickými sociálními a ekonomickými efekty pomáhá pozitivně ovlivňovat život v širším okolí stavby. Tyto synergické efekty eliminují syndrom „mrtvých“ měst nebo čtvrtí, kdy monotematická provozní náplň administrativních budov vede k vylidnění těchto lokalit mimo pracovní dobu. Zároveň možnost multifunkčního využití budov umožňuje poskytnout pracovníkům doplňkové služby a zvyšuje ekonomickou atraktivnost lokality. Diverzifikovaná a pestrá provozní skladba budov zároveň umožňuje efektivnější a rovnoměrnější využití energetických systémů a zdrojů v rámci denního, případně týdenního či ročního cyklu, v případě administrativních budov např. využití přebytečných tepelných zisků pro jiné provozy.
Cílem hodnocení je pozitivně motivovat a kladně hodnotit potenciál k multifunkčnímu využití administrativních budov. Skutečné využití je dáno ekonomickými faktory, proto se hodnotí v tomto případě kvalita stavby v úrovni návrhu stavby. Předpokládaná provozní náplň musí být v souladu s územním plánem lokality.
Tab. VPR.MA.1: Multifunkční využití v administrativních budovách
Využití budovy pro účely bydlení |
KVPR.MA.1 |
Administrativní budova neobsahuje prostory pro bydlení. |
0 |
Administrativní budova obsahuje jednu bytovou jednotkou pro trvalé bydlení. |
3 |
Administrativní budova obsahuje dvě a více bytové jednotky pro trvalé bydlení. |
5 |
Využití budovy pro komerční účely |
KVPR.MA.2 |
Administrativní budova neobsahuje další komerční plochy mimo administrativní nebo není splněn požadavek na provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
0 |
Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část ≤ 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s minimálně jednou samostatnou komerční jednotkou. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
3 |
Administrativní budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část o velikosti nad 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s dvěma a více samostatnými komerčními jednotkami. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
5 |
Výsledné kreditové ohodnocení se stanoví podle vzorce
KVPR.MA = KVPR.MA.1 + KVPR.MA.2
Kde
KVPR.MA je kreditové ohodnocení multifunkčního využití administrativní budovy;
KVPR.MA.1 je kreditové ohodnocení využití administrativní budovy pro účely bydlení;
KVPR.MA.2 je kreditové ohodnocení využití administrativní budovy pro komerční účely.