Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ: září-říjen 2024
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
Seminář metodiky SBToolCZ pro nové autorizované osoby SBToolCZ se uskuteční v září a říjnu 2024. Seminář je určen pro zájemce…
V říjnu 2024 proběhne Seminář metodiky SBToolCZ k průběžné zkoušce AO, který je určen pro stávající AO SBToolCZ s končící…
Pestrost funkční náplně budov přispívá k vyšší míře jejich využití, synergickými sociálními a ekonomickými efekty pomáhá pozitivně ovlivňovat život v širším okolí stavby. Tyto synergické efekty eliminují syndrom „mrtvých“ měst nebo čtvrtí, kdy monotematická provozní náplň administrativních budov vede k vylidnění těchto lokalit mimo pracovní dobu. Zároveň možnost multifunkčního využití budov umožňuje poskytnout pracovníkům doplňkové služby a zvyšuje ekonomickou atraktivnost lokality. Diverzifikovaná a pestrá provozní skladba budov zároveň umožňuje efektivnější a rovnoměrnější využití energetických systémů a zdrojů v rámci denního, případně týdenního či ročního cyklu, v případě administrativních budov např. využití přebytečných tepelných zisků pro jiné provozy.
Cílem hodnocení je pozitivně motivovat k multifunkčnímu využití objektu, které přispívá ke zkvalitnění veřejného prostoru. Skutečné využití je dáno ekonomickými faktory, proto se hodnotí v tomto případě kvalita stavby v úrovni návrhu stavby. Předpokládaná provozní náplň musí být v souladu s územním plánem lokality.
Interakce mezi školou a veřejností je důležitým sociálně výchovným prvkem. Může být realizována různou formou, nejčastěji např. formou uměleckých vystoupení studentů, prezentací výtvarných prací, společných setkávání u příležitostí svátků a významných dní v roce atd. Pro tyto příležitosti a aktivity je žádoucí vytvořit vhodný multifunkční prostor včetně odpovídajícího zázemí.
Tab. VPR.MU.1: Multifunkční využití ve vysokoškolských budovách
Využití budovy pro účely bydlení |
KVPR.MU.1 |
Vysokoškolská budova neobsahuje prostory pro bydlení. |
0 |
Vysokoškolská budova obsahuje jednu bytovou jednotkou pro bydlení. |
3 |
Vysokoškolská budova obsahuje dvě a více bytové jednotky pro bydlení. |
5 |
Využití budovy pro komerční účely |
KVPR.MU.2 |
Vysokoškolská budova neobsahuje další komerční plochy mimo administrativní nebo není splněn požadavek na provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
0 |
Vysokoškolská budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část ≤ 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s minimálně jednou samostatnou komerční jednotkou. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
3 |
Vysokoškolská budova obsahuje další komerční plochy mimo administrativní část o velikosti nad 10 % celkové podlahové plochy budovy nebo s dvěma a více samostatnými komerčními jednotkami. Tato část musí mít provozně oddělený vstup, zásobování a samostatně provozovatelné a účtovatelné systémy TZB. |
5 |
|
|
Multifunkční využití prostor budovy |
KVPR.MU.3 |
V objektu existuje vnitřní multifunkční prostor umožňující interakci mezi školou a veřejností formou prezentace výsledků školní činnosti. |
+3 |
Vnitřní multifunkční prostor je logicky napojen na hlavní vstup do školy a nedochází tak k nežádoucímu mísení provozů |
+1 |
Prostor je vybaven alespoň jedním chytrým interiérovým řešením, které vyhovuje multifunkčnímu provozu (schodiště využitelné jako hlediště, interiérový schod využitelný jako jeviště, prvky pro vystavení a zavěšení výtvarných prací atp.) |
+1 |
Existuje přímá provozní vazba multifunkčního prostoru na hygienické zázemí pro návštěvníky |
+1 |
Existuje přímá provozní vazba multifunkčního prostoru na zázemí jídelny nebo kuchyňky pro možnost cateringových služeb |
+1 |
Multifunkční využití pozemků budovy pro veřejnost |
KVPR.MU.4 |
V rámci areálu školy existuje venkovní multifunkční prostor umožňující interakci mezi školou a veřejností formou prezentace výsledků školní činnosti |
+3 |
Venkovní multifunkční prostor je logicky napojen na hlavní vstup do školy, je umístěn v rámci areálu |
+2 |
Prostor je vybaven zázemím (např. sklad venkovního nábytku, sklad venkovní audio a video techniky apod.) |
+1 |
Prostor je vybaven speciálním technickým systémem pro venkovní aktivity např. venkovní osvětlení, ozvučení apod. |
+1 |
Existuje přímá provozní vazba multifunkčního prostoru na hygienické zázemí pro návštěvníky |
+1 |
Existuje přímá provozní vazba multifunkčního prostoru na možnost cateringových služeb |
+1 |
Výsledné kreditové ohodnocení se stanoví podle vzorce
KVPR.MU = KVPR.MU.1 + KVPR.MU.2 + KVPR.MU.3 + KVPR.MU.4
Kde:
KVPR.MU je kreditové ohodnocení multifunkčního využití vysokoškolské budovy;
KVPR.MU.1 je kreditové ohodnocení využití budovy pro účely bydlení;
KVPR.MU.2 je kreditové ohodnocení využití budovy pro komerční účely;
KVPR.MU.3 je kreditové ohodnocení multifunkčního využití prostor budovy,
KVPR.MU.4 je kreditové ohodnocení multifunkčního využití pozemků pro veřejnost.